Az Adéle és a múmiák rejtélye címszereplőjével idén májusban a cannes-i filmfesztivál alatt beszélgettünk. A 28 éves kedves mosolyú színésznő elmesélte, hogy gyerekműsorokban vetkőzte le a szégyenlősségét, és, hogy milyen egy rettenthetetlen hősnőt játszani, aki négy alsószoknyát hord. Azt is elárulta, hogy melyik színésznőt tartja nagyra, valamint, hogy abban hasonlít Adele-re, hogy mindkettőjüket untatja a szerelem. (Az interjú egy kerekasztal-beszélgetés keretében zajlott, ahol négy másik újságííróval... Millára beült a magyar, Mundruczóra nem A Milla Jovovich főszereplésével készült A kaptár - Túlvilág vitte a hétvégét: a sorozat negyedik része nem csak az USA-ban, hanem nálunk is a legerősebben nyitó darab lett 35 683 nézővel. Az első filmet kb. 18 ezren látták a nyitóhétvégén, a másodikra kb. 25 ezren, a harmadikra pedig nem egészen 15 ezren ültek be anno. Igaz, most a kópiaszám is magasabb volt, az új epizód 29 példányban került a mozikba, míg az előzőből csak 18 kópia készült, a második részből pedig 20.
A cannes-i vetítésen csak úgy elkezdődött a film. Semmi logó, semmi főcím. A végén sem volt stáblista, csak kiírták a címet, meg egy sornyi jogi szöveget. Lehet, hogy a film az utolsó pillanatban készült el, és már nem volt idő rárakni a kópiára a logókat, én mégis azt éreztem, ez is tökéletesen illik a koncepcióba. A szokásos betűsorok hangsúlyoznák a filmes formát, amit a film a maga tömény életszerűségével zárójelbe tesz. Senki ne higgye, hogy a hosszú és érzékletes szexjelenet miatt most az én személyes cannes-i kiskedvencem az Adele élete: a naponta szavazó kritikusoktól is magasan a legmagasabb pontszámot kapta ( már el is nyerte a FIPRESCI-díjat), és a twitterbejegyzések is arról árulkodnak, hogy tarolt a film. A csütörtök délelőtti vetítésen a szexjelenet konkrétan tapsot kapott a nézőktől. Az Adele élete valószínűleg soha nem jut majd el a magyar mozikba, mert a naturalista szexjelenetek miatt megkapná a legmagasabb korhatárbesorolást, és azt a pluszköltséget, amivel ez jár, egyik forgalmazó sem vállalná be.
Mondtam neki, hogy ne aggódjon, nagyon engedékeny leszek vele, akkor forgatunk, amikor neki is biztosan jó. Hazament, hogy megbeszélje a családjával, és pár órával később felhívott, hogy a fiai nem engedik, hogy ne szerepeljen egy Luc Besson-filmben. Így kénytelen volt elvállalni. - Hogyhogy most a felesége egyedül vállalta a film produceri teendőit? Ez most fordul elő először. - Elsősorban azért, mert a feleségem nagyon jó producer, és szeretem, ha ott van a forgatáson. Luc Besson és felesége, Virginie Silla - Ilyenkor otthon is a munkáról beszélnek? - Isten ments. Nálunk sosincs szó munkáról otthon. Húsz év alatt egyetlen filmszakmában dolgozó ember sem tette be a lábát a lakásomba. - Ez azt jelenti, hogy a barátai nem a filmszakmában dolgoznak? - Nem. Azt jelenti, hogy a lakás a gyerekeimé. Ha üzletről kell beszélni, akkor étterembe megyünk. - Mit szól ahhoz, hogy mostanában mindenki 3D-s akar filmet készíteni? - Nagyon érdekel a 3D, de muszáj, hogy passzoljon az adott projekthez. Mindenki azt hiszi, hogy ha egy 3D-s filmet csinál, akkor az annyi pénzt fog hozni, mint az Avatar.
Baromira mérges is voltam emiatt. - Mi a véleménye a cannes-i filmfesztiválról? Az ötödik elem óta nem hozta ide egyik filmjét sem. - Szeretem Cannes-t. 17 éves koromban jöttem ide először. Éppen katona voltam, és kaptam öt nap kimenőt. Levonatoztam Cannes-ba, otthagytam a katonai egyenruhámat az állomáson a csomagmegőrzőben, és öt napon keresztül filmeket próbáltam megnézni. Egyik vetítésre sem akartak beengedni, ezért kordonokon ugráltam át, belógtam hátulról, társaságokhoz csapódtam. Sikerült megnéznem egy csomó olyan filmet, amit amúgy sose láttam volna.
A férfiak pedig próbáljanak megtáltosodni Luc Besson akkora hévvel lubickol Jacques Tardi képregényeinek őshüllőkkel, őrült tudósokkal és hibbant szafari vadászokkal benépesített, mesés, ám baljós század eleji Párizsában, hogy néha totálisan el is vész benne. Az Adele és a múmiák rejtélye ilyenkor darabjaira hullik, de elragadóan eklektikus stílusával és rettenthetetlen hősnőjével (Louise Bourgoin), összességében mégiscsak egy csuda bolondos, élvezhető kalandfilm kerekedik belőle. Luc Besson és az amazonok Egy hetes eltéréssel debütál a magyar mozikban két egykori szerelmes és házaspár, Milla Jovovich és Luc Besson legújabb filmje. Bár útjaik rég szétváltak, ez a különös véletlen arra ösztönzött minket, hogy felidézzük rövid románcukat, ami a filmtörténetben is nyomot hagyott. Majd utánajárjunk annak is, hogy egymáson kívül kivel és hogyan mosták össze a magánéletüket filmes karrierjükkel. A levelek hullanak, a sztárok visszatérnek Viszontlátjuk Gordon Gekkót, Sylvester Stallone bebizonyítja, hogy még mindig van benne spiritusz, Luc Besson kalandfilmet rendez, folytatódik az Üvegtigris, a Harry Potter, az Apádra ütök, a Tron és a Zimmer Feri.
- Már az Arthur -filmjei is tisztán szórakoztatók voltak. - Abban az időben, amikor a Nikitá -t és a Leon, a profi -t csináltam, Franciaország rémesen unalmas volt. Nagyon gazdag, nagyon burzsoá, nagyon jobbos. Olyankor az ember le akar lőni mindenkit, és ez az érzés tükröződött azokban a filmekben is. Seggbe akartam rúgni a közönséget, hogy felébredjenek. De most nem erre van szükségük az embereknek, van elég bajuk anélkül is. Ezt érzem a levegőben, most nem volna kedvem megcsinálni például a Leon, a profi -t. Luc Besson és Louise Bourgoin Adele és a múmiák rejtélye forgatásán - Nem lehet, hogy inkább ön változott meg és nem Franciaország? - Mindkettő megváltozott. - Ön mitől változott meg? - Idősebb lettem, gyerekeim vannak, és megnőtt a felelősségérzetem. Kevésbé vagyok radikális. De ha holnaptól minden rendben lesz a társadalommal, vége lesz a válságnak, és visszajön a tespedtség, akkor megint mindenkit lelövök a filmjeimben. - Amikor mostanában forgat egy jelenetet, előfordul, hogy amiatt választ egy finomabb megoldást, mert nem szeretné, hogy a gyerekei durvaságot lássanak?
Kamaszkorunk legszebb mellei - Louise Bourgoin Cikksorozatunkban sorra vesszük a legendás filmes pucérkodásokat, amelyek meghatározóak voltak szerzőink pszichoszexuális fejlődésében. Bolondos időjósként lett híres, aztán női Indiana Jonesként olyat tett, ami csak egy francia közönségfilmben elképzelhető. Huncut módon úgy fürdözött, hogy a mellei még éppen hogy, de kilátszódtak a kád vízéből. Karrierje eddigi legjobb filmjében bebizonyította, hogy egy nő állapotosan is lehet iszonyúan szexi. 2010 a moziban: Legnagyobb csalódás Lehetett akármekkora hírverésük, kaphattak akárhány díjat, ajnározhatták akármennyien, voltak filmek idén, amik számunkra keserű csalódást okoztak. Tudjuk persze, hogy ezt az érzést általában a túlzott elvárások váltják ki, de ez kicsit sem vigasztalt minket az alábbi öt alkotás megtekintése közben. Louise Bourgoin: Nem fecsérli az idejét a hülye pasikra Louise Bourgoin három évvel ezelőtt még az időjárást mondta a tévében, ma pedig már az egyik legígéretesebb francia színésznőnek számít.